2021. február 22. 13:43 - F1Blokk

2020 margójára

Pilótarangsor

Habár 2020-ra csak 10 csapat, így 20 pilóta nevezett, a tavalyi szezonban 23 versenyző vett részt. Róluk szeretnék összeállítani egy listát, mégpedig rangsor szerint, hogy ki hogyan teljesített, mennyire hozta az elvárásokat, vagy éppen mennyire múlta alul azokat.

„Futottak még” kategória:

3. Pietro Fittipaldi, Haas, 2 verseny, 0 pont, átlagos rajthely: 19,50
Fittipaldi egy legendás nevet hozott vissza az F1-be, sokadik generációs versenyző-dinasztia sarja, Grosjean bahreini szerencsétlen balesete következtében ülhetett be az amerikai csapat autójába Magnussen mellé. Hiába lógott már ki mindkét pilóta a csapatból fél lábbal, Fittipaldi teljesítménye bebizonyította mennyit számít a tapasztalat és az autó ismerete. Tempója messze elmaradt Magnussentől mind versenyen, mind időmérőn, ami még nem is lett volna baj, de a brazil borzasztóan inkonzekvens volt. A név sajnos nem minden.

2. Jack Aitken, Williams, 1 verseny, 0 pont, átlagos rajthely: 18,00
Jack Aitken George Russellt helyettesítette a szahíri nagydíjon és bár nem sikerült kiugróan teljesítenie, ezt senki nem is várta el tőle a mezőny egyik leggyengébb autójában. Ugyan volt egy botlása, ami az első szárnyába (és Russell győzelmébe) került, mégis be tudta fejezni a versenyt egy olyan pozícióban (16-ként intették le) ami egyáltalán nem maradt el a Williams addigi eredményitől.

1. Nico Hülkenberg, Racing Point, 3 verseny, 10 pont, átlagos rajthely: 12,00
Az idei évben egyfajta Hülkenberg-kultusz alakult ki a rajongók körében és tény, hogy erre a német teljesítménye is rájátszott. Első beugrása Pérez helyén volt a brit nagydíjon, ahol a 13. rajthelyet szerezte meg az időmérőn, ám a futamon sajnos nem tudott elindulni a Racing Point szinte egész szezonját végigkövető Mercedes erőforrás problémái miatt. Egy héttel később ugyanúgy Silverstone-ban a harmadik rajthelyet szerezte meg, majd hetedik helyével 6 pontot szerzett a csapatnak, csupán 12 másodperccel lemaradva Stroll mögött, plusz egy kiállással. Harmadik megjelenésére sem kellett sokáig várni, az Eifel nagydíjon állhatott újra rajthoz Stroll megbetegedése után, ahol azonban az időmérőn alulteljesítve az utolsó helyről kellett indulnia, ám újra sikerült bebizonyítania, hogy még mindig megvan a tempója, hiszen a nyolcadik helyen zárva újra pontot tudott szerezni alakulatának.

A "rendes" mezőny:

20. Romain Grosjean, Haas, 2 pont, átlagos rajthely: 16,79
Romain Grosjean távozása a sportból drámaibbra sikeredett, mint ahogy azt bárki is szerette volna. Bár korábban ő volt az amerikai csapat vezére, az utóbbi szezonokban már nem hozta azt a teljesítményt, amit korábban. Ez persze felírható a csapat (és főleg a motor) alulműködésének is, de a svájci-francia hiába volt paritásban csapattársával az időmérőkön (8-7) és a futamokon (3-4) és hiába szerzett több pontot Magnussenhez képest, a legnagyobb sikere egész évben a bahreini nagydíjon aratott győzelme volt, nem a futamon, hanem a halál ellen.

19. Kevin Magnussen, Haas, 1 pont, átlagos rajthely: 16,88
Mikor a Haas bejelentette, hogy mindkét versenyzőjét lecseréli, nem igazán okoztak meglepetést. Látható volt már a 2019-es szezon végén is, hogy a csapatnak nagy szüksége volna vérfrissítésre. A dán teljesen beleszürkült a mezőnybe, természetesen nem csak önmaga hibájából, de semmi kiugrót nem tudott mutatni a teljes szezon alatt. Legjobb eredménye a Hungaroringi 9. helyezése volt, ami egy büntetés miatt 10. hely lett, de még így is tudott egy pontot hozni a Haasnak.

18. Sebastian Vettel, Ferrari, 33 pont, átlagos rajthely: 12,24
Vettelről korábban megtudtuk, hogy igencsak érzékeny arra, ha az autója hátsó része instabil és aerodinamikai hiányossággal küzd. Sajnos az SF1000 nem csak a hátsó részén volt gyenge aerodinamikailag, ráadásul miután az FIA csaláson kapta a Ferrarit az erőforrásukkal, és az emiatt hozott direktívák és "büntetés" miatt az olaszok közel 60 lóerőt vesztettek, így az elsőkből az utolsókká váltak motorerő tekintetében. Mindez persze nem magyarázat Vettel gyenge teljesítményére, hiszen csapattársa mind időmérőn (4-13), mind futamon (3-10) jobb eredményeket produkált. A német egyetlen dobogót szerzett a török nagydíjon, ekkor is csak úgy, hogy az utolsó kanyarokban Leclerc hibázott. Vettel évek óta küzd, de kálváriája folytatódik, nem is túl meglepő, hogy megvált tőle a Scuderia.

17. Alexander Albon, Red Bull, 105 pont, átlagos rajthely: 7,18
A brit-thai versenyzőt nehéz megítélni, főleg Verstappen mellett. Legalább egy versenyt meg tudott volna nyerni, ha nincs az ütközése Hamilton hibájából az osztrák nagydíjon. Szerzett két dobogót is, amivel felülmúlta Gaslyt amíg a francia a Red Bullban ült, de még így is messze elmaradt csapattársához képest. Időmérőn 0-17-re kapott ki a hollandtól, futamon ugyancsak Verstappen mögött ért célba minden alkalommal amikor mindkét autót leintették. Megbízhatósága, kiegyensúlyozottsága, gyorskörös- és versenytempója messze elmaradt a várttól és ez nem megengedhető egy élcsapatnál, nem is volt kérdés, hogy a Red Bull Mark Webber óta először saját akadémiáján kívülről igazolt pilótát a helyére Sergio Pérez személyében.

16. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo, 4 pont, átlagos rajthely: 16,88
Giovinazzi ugyan sokat fejlődött az előző szezonhoz képest, egykörös tempóban felvette a harcot Räikkönennel (9-8), de versenyeken rendszerint alulmaradt csapattársához képest. Míg a lista eddigi részén inkább a negatívumok voltak körvanalazva és a lista további részében a pozitívumok lesznek többségben, Giovinazziról nemigen lehet elmondani se sok pozitívumot, se sok negatívumot. Ugyanannyi pontot szerzett év közben mint csapattársa, minimális különbség volt köztük, de az a plusz, amit Räikkönen ki tud hozni magából, akár csak simán a tapasztalata miatt, ez Giovinazziból még egyelőre hiányzik. Kérdés, hogy mire jut az eséllyel, amit 2021-re kapott.

15. Nicholas Latifi, Williams, 0 pont, átlagos rajthely: 18,88
Nicholas Latifi azután csatlakozhatott a Williamshez, hogy 2019-ben másodikként zárt az F2-es bajnokságban, négy győzelemmel, csupán a kiegyensúlyozottsága nem volt tökéletes. Az egy dolog, hogy Russelltől minden időmérőn kikapott, és ugyancsak 8-2 arányban vesztette el a csapaton belüli harcot vasárnapokon is, de volt két 11. helyezése és a kiegyensúlyozottágára sem lehet nagyobb panasz. Három kieséséből egynél sem ő okozta a hibát és korántsem volt akkora különbség a két versenyző között mint amire számítani lehetett.

14. Danyiil Kvjat, Alpha Tauri, 32 pont, átlagos rajthely: 12,12
Az orosz feltehetőleg utolsó szezonját teljesítette a Red Bull kötelékeiben és míg ezidáig ő volt a csapat vezére, a mérleg átdőlt Gasly oldalára. Félreértés ne essék, Kvjat sokat fejlődött mióta kitették az anyacsapatból, és most már a megbízhatóbb pilóták közé tartozik, jó versenytempóval és versenyképes időmérős képességekkel, csapattársa sokkal többet fejlődött mióta visszarakták a juniorcsapatba. Kvjat továbbra is egy biztos pont, aki ki tudja hozni az autóból, ami benne van, de elképzelhető hogy most már valóban jobb döntés volt egy fiatal feltörekvő tehetségnek átadni a helyét. Ami kérdőjeles, hogy visszatér-e még egy másik csapatban később, vagy végleg itthagyta-e az F1-et.

13. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo, 4 pont, átlagos rajthely: 16,65
Räikkönen a legidősebb a jelenlegi mezőnyben és a legtapasztaltabb versenyzőnek számít 329 rajtjával a Forma 1 történetében. A McLaren párosa után talán az Alfa Romeóban volt a legkisebb különbség a pilóták között, ám az olasz/svájci csapatnál pont ez a tapasztalat, ami döntött a finn javára, aki láthatóan belekényelmesedett a munkájába, de ha kell még mindig képes mutatni valamit fiatal önmagából (portugál nagydíj). Kár, hogy ezzel az autóval csak eddig jutott vele.

12. Esteban Ocon, Renault, 62 pont, átlagos rajthely: 9,94
Esteban Ocon megjelenése az F1-ben Pascal Wehrleinéhoz vagy Esteban Gutiérrezéhez mérhető. Hatalmas tehetségnek volt beharanghozva, ám a kiugró eredmények ezidáig váratnak magukra. Nem volt könnyű dolga Ricciardo csapattársaként, de valószínűleg nem ez lesz élete szezonja (főleg, hogy a Force Indiában/Racing Pointban jobb teljesítményt nyújtott). Második helyezése a kaotikus szahíri nagydíjon sokkal inkább a körülményeknek köszönhető mintsem tehetségének, de mindezt félretéve ő volt ott és ő hozta be az autót a célba, hogy végül a dobogón ünnepelhessen. Mindezek ellenére mind szombatonként (2-15) mind vasárnaponként (3-9) elmaradt csapattársa teljesítményétől, és valószínűleg idén sem lesz könnyebb dolga Fernando Alonso mellett.

11. Lance Stroll, Racing Point, 75 pont, átlagos rajthely: 8,63
Talán az egész mezőnyből Lance Strollt a legnehezebb megítélni. Személy szerint nem tartom rossz versenyzőnek és hiszem, hogy még sokat fog fejlődni, ennek ellenére személyisége, háttere miatt mindig kap hideget-meleget. Időmérőn továbbra sem acélos (11-szer kapott ki Péreztől, egyszer Hülkenbergtől szombaton), versenyeken igencsak elkezdte összeszedni magát, még úgy is, hogy nem érte el Pérez szintjét. A trükkös körülmények között szerzett isztambuli pole pozíciója pedig kimondottan parádés volt, ami könnyen dobogóra, vagy kisebb szerencsével akár győzelemre is válthatott volna. A kérdés nála is a jövő, mennyire tud vezérré válni az Aston Martinnál, vagy továbbra is természetesnek veszi helyzetét, ezzel elszalasztva a lehetőségeit.

10. Valtteri Bottas, Mercedes, 223 pont, átlagos rajthely: 2,29
Valtteri Bottas a negyedik szezonját kezdte a német alakulatnál, megújult reményekkel, ugyanúgy mint az előző kettőt. Sajnos ezúttal sem tudta beváltani őket, hiába kezdte erősen az évet, továbbra sem tud fogást találni Hamiltonon. Hiába van közel hozzá időmérőn, a brit még így is jobban áll időmérős tempóban (6-11), futamokon szinte ég és föld a különbség (11-5). Ez nem a nyers tempónak köszönhető, Hamilton sokkal inkább megértette a Pirelli-gumik működését, azoknak életben tartásának kulcsa abszolút az ő kezében van. Sajnos a finn azok közé tartozik, akiket nagyon könnyen össze lehet törni lelkileg, ha kikap csapattársától, ami még nem is volna baj, de ő ilyenkor szezon végéig egy lefelé tartó spirálba jut, ahonnan egy-két villanáson kívül nem tud talpra állni.

9. Daniel Ricciardo, Renault, 119 pont, átlagos rajthely: 7,71
Mint utólag kiderült Ricciardo utolsó Renault-s évét kezdte meg 2020-ban. Ennek ellenére az elvárások még így is nagyok voltak, nem hiába volt a hírhedt fogadás Cirill Abiteboullal. 2016-os visszatérésük után először szerzett dobogót a francia alakulat, egyből hármat is, két harmadik helyet Ricciardo, egy másodikat Ocon. Igaz, ehhez kellett a Ferrari visszaesése, de tény és való, hogy a Renault 2006 óta nem szerzett ennyi pontot. Ehhez szükség volt Ricciardóra, akinek tapasztalata és kiegyensúlyozottsága létkérdés volt a Renault számára 2020-ban. Ugyan az ausztrál évről évre fejlődik, az autó véges képességei miatt eddig megbújt a mezőnyben, de idén végre újra meg tudta mutatni magát. Kérdés a McLarennel mire jut majd, valamint, hogy a Renault (Alpine) mihez tud kezdeni Alonsóval, aki papíron minden tekintetben Ricciardo képességei felett van, de még nem tudjuk a két éves kimaradása után milyen eredményeket tud majd produkálni.

8. Pierre Gasly, Alpha Tauri, 75 pont, átlagos rajthely: 10,12
Pierre Gasly egy nagyszerű példa lehetne Bottasnak. Miután megjárta a Red Bullt, majd szezon közben lecserélték és visszaültették a fiókcsapatba, joggal gondolhattuk, hogy ennyi volt a pályafutása, innentől nem jut közelebb a mezőny éléhez. A francia ezt már abban az évben megcáfolta amikor a csere történt, egy második helyezéssel a brazil nagydíjon. Ezek után sem fújt ki a momentuma, sőt átvette a faenzai csapat vezetését, talán éppen emiatt nem is került szóba neve mint Verstappen csapattársa 2021-ben, mert szükség van rá az alakulatnál. 75 pontjával és monzai futamgyőzelmével az összetett 10. helyen végzett, több mint kétszer annyi pontot szerzett, mint Kvjat és olyanokat utasított maga mögé, mint Lance Stroll a mezőny harmadik legjobb autójával, Esteban Ocon a Renault-val és Sebastian Vettel (bár ez nem mérvadó).

7. Lando Norris, McLaren, 97 pont, átlagos rajthely: 8,24
A fiatal brit második idénye a McLarennél sokkal nagyobb robbanás volt, mint az első. Ugyan már 2019-ben is látni lehetett, hogy nagy tehetség, ám idén érett be igazán. Az év eleji "last-lap-nando" fenomén után tudta tartani a szintet és egy nagyon erős évet adott csapatának, aminek köszönhetően megszerezték az összetett harmadik helyet. Nagyon közel volt az egykörös tempója Sainzéhoz (9-8), versenyeken egy fokkal visszafogottabban teljesített (6-7), de ez könnyedén felróható a tapasztalat hiányához, amiben viszont a spanyol már bővelkedik. Mindenesetre Norris rengeteget fejlődött, személyisége színfolt az F1 mezőnyében, de össze kell szednie magát Ricciardo mellett idén.

6. Charles Leclerc, Ferrari, 98 pont, átlagos rajthely: 8,29
Leclerc 2019-es berobbanása után át is vette a vezető szerepet a Ferrarinál (habár ez nem csak a saját döntése volt), egy gyengélkedő Sebastian Vettel mellett a maximumnál többet is kisajtolt az amúgy sem acélos autóból, ami miatt a különbség még nagyobb lett a csapattársak között. Két dobogót hozott a csapatnak, mindkettőt esélytelenül, ráadásul Vettel egyetlen dobogóját is úgy szerezte Isztambulban, hogy két kanyarral a célvonal előtt még Leclerc volt előrébb. Egyetlen negatívuma a szezonjának, hogy gyakran vétett hibát, láthatóan túlvezette a Ferrarit, de erre szükség is volt ahhoz, hogy ilyen eredményeket érjen el. Hibái többsége elfékezésekből fakadt, ebből lehet is következtetni, hogy a motorerő-deficit miatti kiesést a monacói fékezésekkel és kanyartempóval próbálta visszahozni, amivel ugyancsak nehéz dolga volt a kocsi aerodinamikai hiányosságai miatt. Mindenesetre bizonyította, hogy a csapat számíthat rá, nem csak jó, hanem rossz időkben is, amire a jelenlegi időszakban a Ferrarinak mindennél nagyobb szüksége van.

5. Carlos Sainz, McLaren, 105 pont, átlagos rajthely: 8,29
Sainz hányavetett pályafutása úgy tűnt megállapodik, hiszen a McLarennél nem csupán csapatra, de barátokra és családi környezetre is talált, talán így is maradt volna, ha nem épp a Ferrari keresi fel őt Vettel helyére. A biztonságérzetet és a baráti közeget Sainz nagyszerű teljesítménnyel és eredményekkel hálálta meg a McLarennek, akik ennek köszönhetően dobogón végezhettek év végén. Minimális különbséggel ugyan, de Sainz vitte a prímet vasárnaponként Norris előtt, ez valószínűleg annak volt köszönhető, hogy a spanyol kezében háromszor annyi tapasztalat van, mint a csapattársának. Ennek ellenére nagyszerű évet ment, talán pályafutása eddigi legjobb idénye volt, személy szerint alig várok egy Sainz-Alonso párharcot amennyiben a Ferrari és az Alpine fejlődési görbéje metszi egymást 2021-ben.

4. George Russell, Williams/Mercedes, 3 pont, átlagos rajthely: 14,76
Russell mindkét eddigi évében az egyik legnagyobb fiatal tehetségnek volt tekintve, ámbár a Williams hiányosságai miatt eddig nem tudta látványosan bizonyítani ezt. Egyetlen statisztika ami beszédes volt, hogy a Williamsnél sosem kapott még ki időmérőn csapattársától. Természetesen ő sem feddhetetlen, és bár 8-2 arányban verte Latifit versenynapokon, nem tudott élni minden lehetőséggel, a legnagyobb hibája a biztonsági autó alatti kicsúszása volt Imolában, amivel nagy valószínűséggel elbukta egyetlen esélyét a pontszerzésre. Természetesen ez nem teljesen igaz, és nem is kapott volna ilyen előkelő helyet a listán, ha nem kell beugrania a Mercedesbe a szahíri nagydíjon Hamilton helyettesítésére. Miután az utolsó pillanatban derült ki a csere, és alig fért be az autóba (11 centiméterrel magasabb Hamiltonnál), megnyerte az első két szabadedzést és csupán 26 ezreddel kapott ki Bottastól időmérőn, majd a versenyt is teljes mértékben irányítása alatt tartotta, még akkor is amikor a Mercedes hibájából visszaesett. Ezek után pályán előzte meg átmeneti csapattársát egy nagyszerű manőverrel, és tovább zakatolt a győzelem felé, amíg egy lassú defekt újfent meg nem akadályozta, hogy első Mercedes versenyét megnyerje. Mindenesetre teljesítménye rendesen beárazta Hamiltont és Bottast is, én szinte biztosra veszem hogy idén utolsó szezonját tölti a Williamsnél és jövőre az új szabályok érkezését már a Mercedesben ülve kezdi meg.

3. Sergio Pérez, Racing Point, 125 pont, átlagos rajthely: 7,07
Sergio Pérez immáron hetedik évét kezdte meg ugyanannál a csapatnál, de míg Sainznál kiemelt tényező volt a családias közeg, addig a mexikói egyfajta mostohagyerek státuszban van csapatánál (szinte szó szerint). Ennek ellenére pályafutása legjobb évét produkálta, a mezőny harmadik legjobb autójával, amelynél csak a Red Bull és a Mercedes volt jobb teljesítményben (bár a McLaren is nagyon közel volt hozzájuk). Pérez úgy szerzett 125 pontot és végzett az összetett negyedik helyen, hogy kétszer el sem tudott rajtolni koronavírus-fertőzés miatt, és tegyük hozzá a Mercedes erőforrás megbízhatósága sem volt tökéletes a Racing Pointban. Könnyedén tekinthetjük úgy, hogy emiatt ment el az összetett harmadik hely a csapatnak, hiszen a bahreini nagydíjon Checo dobogós helyről esett ki erőforrásgondok miatt. Ám amit a sors elvett tőle, azt többszörösen adta vissza neki egy héttel később, amikor megnyerte élete első futamát a Forma 1-ben. Habár korábban is volt már közel győzelemhez (2012), mégis 2020-ig kellett rá várnia, de megérte: megkapta Max Verstappen mellett a másik ülést a Red Bullban, ami már tavaly is győzelemre képes autó volt, és ha Pérez tudja hozni a tavaly látott teljesítményét, és ugyanilyen konzekvens lesz, mint eddig volt, rövid időn belül nem ez volt az utolsó futamgyőzelme, amivel bebizonyította, hogy eddig hiába csak a középmezőny tagja volt, igenis számolni kell vele.

2. Max Verstappen, Red Bull, 214 pont, átlagos rajthely: 3,12
Verstappen első néhány szezonjában a meggondolatlanság, forrófejűség szót lehetett a legjobban kiemelni a róla szóló elemzésekben a kiváló nyers tempója mellett. Immár hatodik szezonjában a F1-ben és ötödik a Red Bullnál már nyilvánvaló, hogy felnőtt a feladathoz, és a hátán tudja viselni a csapatot ha a szükség kívánja és nyilvánvalóan kívánja, mióta Ricciardo távozott a csapattól. Nagyon. Nem csupán a forrófejűségét sikerült leküzdenie, de eszméletlen jól átlátja a futamot, kevés hibát ejt, és mindezt úgy, hogy a tempója nem lassult, sőt. Ő is többet hoz ki az autóból, mint ami benne van, és most már csupán az autón és a csapat teljesítményén múlik mikor lesz valódi kihívó a címért.

1. Lewis Hamilton, Mercedes, 347 pont, átlagos rajthely: 1,69
Hamilton a 2020-as idényben két olyan rekordot is megdöntött vagy behozott, amit nagyon sokáig lehetetlennek gondoltunk: egyrészt felülmúlta Michael Schumacher győzelmeinek számát, és lassan eléri a 100-at, másrészt immár a németen kívül van még egy hétszeres világbajnoka a sportnak. Nagy különbség, hogy jelen állás szerint Hamilton nem fog itt megállni, nagy valószínűséggel behúzza a 2021-es évet is, és ezzel ő jut a Formula 1 csúcsára, nyolc világbajnoki címmel (legalábbis nagyon meglepő lenne ha nem így történne). Habár a brit sok kritikát kap politikai szerepvállalása és annak a sportágra erőltetése miatt, valamint amiatt hogy évek óta a legjobb autóban ül, mégis nagyon hamar kibukik, hogy nem csak a hardver miatt ilyen domináns. 17 futamból 11-et megnyert, 10 pole pozíciója volt, de ezeken kívül még további négy alkalommal indult az első sorból. Csapaton belüli fölénye továbbra is demoralizáló, nem csak Bottasnak, de mindenkinek aki változást szeretne az F1-ben. Amikor számít, mindig ki tud húzni a zsebéből annyit, hogy a mérleg nyelve felé billenjen, de van amikor még többet is. Legjobb példa erre a török nagydíj volt, ahol hatodik helyről rajtolva nyerte meg a futamot, sokat kockáztatva és nagyon biztos kézzel vezette győzelemre Mercedesét, hogy megünnepelhesse hetedik világbajnoki címét. Korábbi éveivel ellentétben a brit az egyik legegészebb versenyző, mind fejben, mind fizikailag, 36 évesen még mindig képes fejlődésre és jelenleg nincs más, aki nagyobb összhangban volna autójával, mind sebesség, mind kiegyensúlyozottság terén. Lehet sok mindent mondani rá, páváskodása, politizálása, pszichológiai hadviselése, színészkedése miatt, de tény, hogy mióta ezekben szabad kezet kapott a Mercedestől, azóta felfelé ível minden téren. Sajnos-nem sajnos, de mindezt szem előtt tartva, messzinek tűnik a trónfosztás.